Jump to content

Recommended Posts

Posted

portalminifm2.jpg

Gen: First Person Puzzle

Developer: Valve

Publisher: Valve

Anul Aparitiei: 2007

Compatibilitate: PC - Windows XP / Vista

Multiplayer: Nu

Website: http://orange.half-life2.com/portal.html

Cutiuta, cutiuta...

Ce e micut, inovativ si il gasesti intr-o cutie portocalie? Nimic altceva decat noul joc de la Valve, intitulat Portal, care vine odata cu Half-Life 2, Half-Life 2: Episode One, Half-Life 2 Episode Two si nimeni altul decat (mult prea) mult asteptatul Team Fortress 2. Ce au in comun toate jocurile astea? Pai Valve cel marinimos ni le ofera pe toate intr-un pachetel numit The Orange Box, de ce ii zice asa nu stiu, dar stiu sigur ca e cea mai buna compilatie de jocuri a anului.

Sa deschidem cutiuta

Cred ca cel mai asteptat joc de mine din acest Orange Box (caruia ii voi spune simplu "pachet" de acum incolo) este Portal, deoarece a promis ca ne va oferi o experienta noua, originalitate mai precis. Chiar daca la prima vedere apare ca o mica aditie in pachet, este cu adevarat un joc care merita cumparat si jucat si de unul singur, nefiind doar un bonus banal pe langa maretul Half-Life 2.

Conceptul de portale nu e unul nou, dar e unul mult imbunatatit. Veti gasi portale foarte asemanatoare si intr-un joc facut de echipa care a lucrat la Portal, joc numit Narbacular Drop, care este gratuit si se poate descarca de pe site-ul oficial al jocului. E greu de explicat cum functioneaza exact aceste portale, trebuie sa joci si sa experimentezi cu jocul ca sa iti faci o parere, dar in orice caz, te pot lasa cu gura cascata.

Portal in sus, portal in jos..

Portal la stanga, portal la dreapta, portale peste tot! Cam despre asta e jocul, si nici nu iti trebuie mai mult ca sa treci de obstacole imposibile, sa invingi inamici care te ciuruiesc in 5 secunde si sa te simti si bine facand lucrurile astea. Ok, acum ca v-am inebunit cu portalele si nici macar nu stiti in ce constau sau cum le folositi, cred ca a venit vremea sa va si povestesc despre aceste minunatii.

Pe tot parcursul jocului ai o singura arma, care defapt e simpla unealta, caci daca vrei sa omori pe cineva cu ea trebuie sa ii dai in cap de cateva ori, arma fiind inofensiva...la prima vedere.

Practic cu asa zisa arma/unealta tu creezi 2 portale,nu mai multe, prin unul intri iar prin celalalt iesi. Sa nu creada cineva ca atunci cand intri printr-un portal te teleportezi prin nu stiu ce dimensiune sau intri in hiper-spatiu sau mai stiu eu ce, nu, e mult mai banal. Un mic exemplu: cu click dreapta lansezi un fel de laser sau glont care cand atinge o suprafata plata deschide un portal direct pe aceasta. Acum cu celalalt click facei acelasi lucru, numai ca il poti face oriunde, fie pe tavan, sau chiar sub tine. Cand te uiti prin primul portal vei vedea ca printr-o usa exact ce se vede la iesirea celuilalt portal. Daca esti intre 2 pereti iar pe fiecare faci 2 portale paralele, cand te uiti la unul din portale te vei vedea multiplicat la infinit, ca si atunci cand o camera filmeaza televizorul care transmite exact ce inregistreaza camera, si ce iese e un loop infinit din aceeasi imagine repetata la infinit. Daca nu ai inteles, dar esti confuz si vrei sa stii despre ce e vorba, raspunsul e simplu, joaca Portal!

Avem portalul, acum ce facem cu el?

Pana acum stim ca putem face portale prin care putem calatori ca sa ne "teleportam" instant pe orice perete si in orice unghi posibil, dar la ce ne foloseste? Portalul te ajuta sa ajungi tu pe diferite platforme cu ajutorul momentumului si cateodata a reflexelor, desi in mare parte jocul se axeaza pe puzzle-uri. Avand in vedere ca noi putem intra prin portale ca sa ajungem in diferite locuri, logic ca si inamicii pot. Aici vine partea distractiva, si inovativa. Singurii inamicii pe care ii intalnesti in tot jocul sunt niste mici turete simpatice (la propriu) care pot fi exterminate in fel si chip. Fie faci un portal sub o tureta si inca un portal deasupra celeilalte rezultand o ciocnire iminenta si eliminarea lor, fie faci un portal in spatele uneia si te teleportezi langa ea, astfel putand sa o ridici (exact cum ridicai obiecte in Half-Life 2) si sa iti faci de cap cu ea. Mai sunt si nucleele care le gaseai prin HL 2 pe la sfarsit, care daca ating o fiinta organica o vaporizeaza. Aceste nuclee au doar doua scopuri. Fie sa ciocnesti turetele ca sa cada in abis, fie sa activezi niste usi sau platforme miscatoare.

portal1bp7.jpg

O lume nebuna

Pana acum v-am vorbit numai de portale, si pe buna dreptate, sunt cele mai importante lucruri din tot jocul, si daca ar avea grafica invechita sau story inexistent nu ar conta, ele creeaza gameplayul.

Pana aproape de sfarsitul jocului am trait cu impresia ca jocul e un simplu puzzle distractiv, fara elemente de story. Asta pana ce am descoperit niste inscriptii pe un perete, care intr-un mod ciudat mi-au atras atentia, si tot intr-un mod ciudat mi-am dat seama ca au o legatura stransa cu ceea ce urma sa se intample.

Sa incepem cu inceputul. Esti o fiinta umana (desi nu e sigur), care se trezeste dintr-o data intr-o incapere cu pereti de sticla dotata cu un fel de capsula pe post de pat, un WC, un radio si muzica pe fond. Nici nu te trezesti bine ca o voce robotizata de femeie incepe sa iti povesteasca nu stiu ce despre un experiment, si ca tu participi la niste teste. Nu stii cine esti, unde te aflii si de ce, nu stii nici macar cine te-a pus aici sau cine sta in spatele vocii. Dupa primele secunde de joc ti se face introducerea cu primul portal care se deschide automat in fata ta, si aici probabil veri ramane cu gura deschisa, cand te vei vedea pe tine uitandu-te printr-un perete, doar ca din alt unghi. Treci prin portal, vezi ca esti intreg (defapt intreaga, personajul principal fiind de sex feminin, nu neaparat umana) si totul e bine. Esti directionat de catra voce in cealalta camera, unde vei rezolva primul puzzle foarte simplu, dupa care urci intr-un fel de lift, care te transporta intre nivele. Jocul iti lasa impresia ca toate nivelele sunt tutoriale, fiecare stagiu prezentand-uti un nou tip de puzzle, si vocea te insoteste pe tot parcursul jocului. In timpul nivelelor se mai pot observa niste geamuri mate, iar in spatele lor un monitor si un birou. Ei bine si ce e ciudat in asta va intrebati? Pai sa vedem, sa zicem ca intr-o zi te trezesti inchis undeva sub pamant, sau in spatiu, oriunde, pentru ca nu stii unde te aflii dar nu vezi nici lumina zilei. Esti brusc atentionat si instructat de o voce robotica, care iti arata cum sa folosesti portale, de parca nici nu ar fi ceva experimente militare ultra-secrete. Cam suspect nu? Sa mai punem si faptul ca nu vezi nici un om, doar niste robotei care vor sa te elimine, si niste camere de filmat pe pereti, in spatele carora cine stie cine se ascunde.

De cand mi-am dat seama ca nu e un simplu joc, parca m-au trecut fiorii si simteam ca vocea nu imi spunea tot ce se petrece cu adevarat, ma simteam claustrofob, fara sanse de scapare dintre peretii albi. Zici ca ma aflam in filmul The Cube (cunoscatorii stiu), adica complet confuz si cu multe intrebari. Nu are rost sa va zic ce se petrece mai departe, pentru ca ar fi totul un spoiler, tot ce va zic e sa fiti atenti la detaliile din mediu si la ce va zice vocea.

Unul din minusurile putine ale jocului este ca e cam scurt. La prima incercare durata jocului poate fi de 3 sau 4 ore daca te chinui la unele puzzle-uri. Chiar daca jocul e destul de liniar (poate diferi doar modul in care te scapi de turete) poate fi si rejucabil, pentru simplul fapt ca nu e facut pentru gamerii hardcore cu puzzle-uri extrem de grele, e distractiv si e si simplist. Nivelele sunt destul de diversificate incat sa nu te plictiseasca o clipa, dar puteau sa faca si un editor de nivele, astfel omul de rand ar fi creat usor nivele si comunitatea ar fi prelungit viata jocului cu aceste nivele, dar nu se stie niciodata.

Eu de obicei nu joc un joc de doua ori pentru ca pur si simplu nu imi vine chef sa o iau de la inceput sau sa mai trec inca o data printr-un nivel groaznic de greu, l-am rejucat a doua oara, si l-am terminat cam in 30 de minute, asta fiind pentru ca am trecut prin nivele ca prin branza, cunoscand deja toate puzzle-urile. Si sunt aproape sigur ca voi vrea sa il mai termin o data.

Pe partea grafica jocul sta mai mult decat bine. Cu Detaliile la maxim si 8x AA ai impresia ca totul e aproape real, fara obiecte low-poly sau texturi urate. Grafica nu e ultimul racnet, dar e destul de realista si nu abuzeaza de efecte, e doar placuta si curata.

Replicile sunt dementiale, chiar daca sunt doar doua voci in tot jocul, mai exact vocea robotului-femeie si vocile simpatice ale turetelor-robotei. Am ras la absolut fiecare replica a roboteilor, care spun lucruri neobisnuite pentru asa fiinte. De exemplu daca ai rasturnat un robot acesta se deactiveaza si iti lasa replici precum "I don't hate you" sau "I forgive you" cu un ton cartoonish. Vocea robotica face mai mult glume cu inteles ascuns, sau pur si simplu sadice. Probabil din cauza rasetelor nu mi-am putut da seama de story si de ce se petrece cu adevarat. In rest sunetele vi se vor parea extrem de cunoscute daca ati jucat Half-Life 2, si sunt la fel de bine realizate ca si grafica. Muzica din pacate e prezenta extrem de rar (de vreo 2-3 ori) in joc, dar stie cand sa apara si nu e rea deloc.

De vreo doua zile a aparut si un joc pe vastul net un joc numit Portal: The Flash version, care e pur si simplu un joc 2D in flash cu conceptul portalelor din jocul dupa care se inspira. Acesta nu e facut de Valve dar poate fi gasit si jucat gratuit de pe site-ul celor de la NewGrounds (http://www.newgrounds.com). E o aditie micuta dar buna daca vrei sa mai te joci cu portalele dupa ce ai terminat Portal.

Per total, jocul e un amestec de gameplay inovativ, amuzament si un story care e introdus subtil dar cu cap. Sper ca v-ati facut o parere despre Portal si despre capabilitatile acestuia, astfel sper ca ati realizat ca merita pe deplin sa il incercati. O mica problema ar fi ca vine deodata cu tot pachetul, si el separat ar costa aproximativ 20$ ceea ce e cam mult pentru un joc asa de scurt, dar in locul vostru nici nu as sta pe ganduri daca ar veni vorba sa adaug la colectie jocuri ca Half-Life 2 si toate episoadele lui plus Team Fortress 2, care e un joc mult anticipat de multiplayer si totodata Portal, care cu siguranta va intra ca GOTY, la sectiunea de inovatie si originalitate.

Mai jos aveti cateva imagini, din joc:

70684953rc2.th.jpg 89952219kv0.th.jpg 80608578nk6.th.jpg 81723191vi7.th.jpg 99136364bf2.th.jpg

Articol scris de Skywalker pe: virtual-games

Te-ai inregistrat? Ne-ar placea sa te prezinti.

Cum pot sustine forumul?
Cumpara de la eMag folosind acest link.
--------------------
oG2BN9d.gifse1WdXd.gifQG6MtmI.gifRHYjDzD.gifG5p1wui.gif

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.