Jump to content

De La Made In China, La Made In Bangladesh


CorinA

Recommended Posts

Inca cea mai mare economie a lumii, cea a SUA, ii este indatorata peste poate Chinei, iar Europa incepe sa-si amaneteze si ea viitorul, imprumutand banii facuti de chinezi din mana de lucru ieftina.

Ca era vorba de companii japoneze, americane, germane, italiene, britanice sau franceze toate au inceput, la un moment dat, sa afiseze pe etichete "made in China".

Pe o pereche de ghete de baschet, cumparata in urma cu vreo 16 ani, scria "made in Korea", evident Coreea de Sud care, la vremea respectiva, incepea sa se manifeste ca o superputere a economiei globale.

A fost cam ultima "semnatura" de acest fel pusa pe vreun articol sportiv. De atunci, numai daca are norocul unui telefon Samsung mai sofisticat, cumparatorul o sa mai vada acel "made in Korea", intrucat din ce in ce mai prosperii coreeni au produs si ei in vecini unde era mai ieftin.

Acum, China incearca exact ce au reusit coreeni: sa nu ramana cu statutul de mana de lucru ieftina, ci sa aiba propriile companii, inclusiv producatoare de automobile. Daca, acum 10-15 ani, KIA si Hyundai erau masinile date cadou la emisiuni de genul pretul corect, in Germania, intre timp, au ajuns partnere FIFA, castigand enorm in notorietate si calitate.

Prosperitatea Chinei incepe sa se vada si in buzunarele unei imense clase de mijloc in rapida formare care isi permite automobile, articole scumpe de marochinarie, ceasuri si bijuterii.

Nici muncitorul de rand nu este uitat. Acum, 4-5 ani, acesta lucra pentru 50-100 de dolari pe luna si era incartiruit intr-un camin, aproape cu regim militar. Intre timp, nemultumirile – unele manifestate prin sinucideri, exact ca in companiile vestice – au dus la cresteri salariale chiar si de 80%.

Incet-incet, China nu va mai fi ieftina. Cam tot pe vremea ghetelor, pe unele tricouri mai gaseai un "made in Spain" sau chiar "made in Italy". Culmea sau nu este ca articolele vestimentare costau cam tot atat cat cele facute in China. Diferenta (nu una de calitate) este ca marja rezultata din costul de productie mic si pretul de la raft a intrat in buzunarele sefilor, designerilor marcilor respective.

Acum, acestia pot fabrica, in continuare, in China, cu preturi mai mari, taind din propriile beneficii. Cam asta se prefigureaza pentru companiile IT care au gasit o supapa in India.

In schimb, marii confectioneri au mai multe, incepand deja sa-si rerelocheze produtia in Bangladesh, Vietnam, Sri Lanka sau Cambodgia, state care, in urmatorii 20 de ani, vor repeta macar o parte din succesele Coreei si Chinei. Ramane de vazut ce va mai repeta Europa.

Sursa:manager.ro

  • Upvote 1

4Qn7oKL.gif cjZhNAh.gifsykL3n4.gif

Link to comment
Share on other sites

trist dar adevarat.oricum eu am niste tricouri gen"made thailand/banglandesh/filiphine/etc" si pot spune ca sunt mai decalitate,mai bune si mai originale de cat cele "made china" pentru ca sunt facute de americani de la diverse companii si asta face diferenta calitatii.cele tari enumerotate mai sus sunt tari care au avut de aface cu america acuma 50 de ani si toata tehnologia creeari de haine provine de la americani mai mult si deci totul e mai bun in calitate.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.